بانوی ایرانی برنده عالی ترین جایزه جهانی ریاضی شد...

RSS

دانشمند کوچولو

چهار شنبه 29 مرداد 1393

بانوی ایرانی برنده عالی ترین جایزه جهانی ریاضی شد...

دکتر مریم میرزا خانی،استاد 37 ساله دانشگاه استنفورد به عنوان نخستین زن ریاضی دان جهان موفق به دریافت نشان «فیلدز»شد که به عنوان عالی ترین جایزه علمی رشته ریاضیات از آن به عنوان«نوبل ریاضیات »یاد می شود.

در واقع از آنجا که جایزه نوبل در شاخه ریاضیات وجود ندارد،اغلب نشان فیلدز را معادل«نوبل ریاضی» می دانند. میرزا خانی نخستین زن و اولین ایرانی است که توانسته است این جایزه را دریافت کند.وی به خاطر تحقیقاتش در زمینه دینامیک و هندسه رویه های ریمانی و فضاهای پیمانه ای آنها،این جایزه را دریافت کرده است.

به گزارش ایسنا پروفسور میرزا خانی که به دلیل تحقیقات برجسته اش در حوزه ی هندسه و نظریه ی ارگودیک کاملا شناخته شده است به همراه آرتور آویلا،مانجول بهار گوا و مارتین هایرر نشان فیلدز2014 را در کنگره بین المللی ریاضیات در سئول کره جنوبی دریافت کرد.بنابر اعلام داوران،مریم میرزا خانی در زمینه نظریه ی سطوح ریمانی و فضاهای مدولی آن به پیشرفت های چشم گیری نایل امده و افق های جدیدی را در این رشته گشوده است.نشان فیلدز از سال 1936 هر 4 سال یک بار  به برترین ریاضی دانان جوان(زیر 40 سال)جهان اعطا میشود که میرزاخانی،نخستین زن برنده ی این جایزه به شمار میرود.دکتر میرزاخانی که چندی پیش جایزه 2014 موسسه ریاضی clayرا نیز دریافت کرد،در سال 2005 از سوی نشریه آمریکایی «پاپیولار ساینس» به عنوان یکی از 10 ذهن جوان برگزیده سال در آمریکای شمالی معرفی شد.میرزاخانی که متولد تهران است،در سال های 1373و1374 در زمان تحصیل در دبیرستان با کسب نشان طلای المپیاد ریاضی کشوری به المپیاد جهانی ریاضیات در هنگ کنگ و کانادا اعزام شد که در المپیاد 1995کانادا علاوه بر کسب نشان طلا حائز بالاترین امتیاز در بین دانش آموزان جهان شد.

این نخبه جوان ریاضی از بازماندگان سانحه غمبار سقوط اتوبوس حامل دانشجویان ریاضی دانشگاه صنعتی شریف به دره در اسفند 76 است.

جدیدترین کار مریم میرزا خانی و همکارانش اثبات حدسی درحوزه ی فضاهای زمینه مختلط است که با وجود تلاش ریاضی دانان برای مدت ها حل نشده ،باقی مانده بود.

مریم میرزاخانی

مریم میرزاخانی در کنار همسرش جان وندراک و دخترش آناهیتا

مریم میرزاخانی در کنار همسرش جان وندراک و دخترش آناهیتا

منبع:روزنامه خراسان پنج شنبه 23 مرداد

دکتر مریم میرزا خانی،استاد 37 ساله دانشگاه استنفورد به عنوان نخستین زن ریاضی دان جهان موفق به دریافت نشان «فیلدز»شد که به عنوان عالی ترین جایزه علمی رشته ریاضیات از آن به عنوان«نوبل ریاضیات »یاد می شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: تاریخ، ،



نوشته شده توسط فائزه در ساعت 11:37

سلاااااااااااااااااام....به وبلاگ من خوش اومدید... من از اینکه اطلاعاتم رو در اختیار شما قرار میدم خیلی خوشحالم... نظر هم یادتون نره.. کپی هم فقط با ذکر منبع...ممنون!!!!
ایمیل مدیر :


♥مچاله های مغز♥
دختر نوجوان
Virus_32
همه چی دانلود-یه دنیا دانلود
www.u.me.loxblog.com
ردیاب ماشین
جلوپنجره اریو
اریو زوتی z300
جلو پنجره ایکس 60

آبی

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دانشمند کوچولو و آدرس daneshmandkochak.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






صفحه نخست | پست الکترونیک | آرشیو مطالب | لينك آر اس اس | عناوین مطالب وبلاگ | تم دیزاینر

.:: Design Theme By : wWw.Theme-Designer.Com ::.